۱۳۸۷ بهمن ۲۷, یکشنبه

آشنايي با رشته هاي كارشناسي ارشد زراعت و اصلاح نباتات
زراعت
زراعت (Agronomy) هنر و دانش کاشت ، داشت ، برداشت و بهبود گیاهان به کمک بهره گیری درست از آب ،خاک و دیگر عوامل موثر در رشد گیاه است و از دو واژه ی یونانی Agros(مزرعه)و Nomus(مدیریت) گرفته شده است. در زراعت همواره تلاش می کنیم تا با فراهم آوردن نیاز های گیاه وجلوگیری از اثر عوامل نامساعد بر روی آن ، بیشترین بازده را بدست آوریم.نخستین کشاورزان با انجام کارهایی مانند آبیاری ، کود دهی ، از میان بردن علف های هرز و برگزیدن و زیاد کردن آگاهانه ی گیاهان پربازده سبب غالبیت ژنتیکی دسته از گیاهان شدند. به خاطر همین کارهای کشاورزان در ضمینه ی به نژادی گیاهان پر بازده ، این گیاهان بسیار به انسان وابسته شده اند.

اصلاح نباتات

اصلاح نباتات دانش و هنر دگرگون سازی ساختار ژنتیکی گیاهان به سود بشر است.بهبود ویژگی های گیاهان از راه های گوناگونی انجام می شود از روش های ساده ای مانند برگزیدن و پرورش دادن گیاهان با ویژگی های سودمند گرفته تا روش های پیچیده ی ملوکولی.اصلاح نباتات از آغاز پیدایش نخستین تمدن های بشری کاربرد داشته و هم اکنون هم در سراسر جهان توسط کشاورزان ، باغبان ها ، و متخصصانی که در خدمت سازمان های دولتی ، دانشگاه ها ، مراکز پژوهشی و ... هستند به کار می رود.
بسیاری بر این باورند که پدید آورن گیاهان نوین با گسترش واریته های پر بازده ، مقاوم به خشکی و بیماری و سازگار با آب و هواهای گوناگون برای تضمین ایمنی غذا در آینده ضروری است.
اصلاح نباتات توانسته است بازدهی و ارزش غذایی بسیاری از گیاهان زراعی مانند گندم ، ذرت و سویا را افزایش دهد. این شاخه از دانش زراعت سبب پیدایش ارقام تازه ای نیز شده است. تریتیکاله که یک گندم هیبرید است از آمیزش گندم و چاودار به دست آمده است و نسبت به این دو پروتئین قابل جذب بیشتری دارد

بيوتكنولوژي كشاورزي

اين علم همانند اصلاح نباتات به بهبود ژنتیک گياهان زراعي به منظور بالا بردن سطح كيفي و كمي آن ها مي‌پردازد. اين گرايش درمقايسه با اصلاح نباتات ازمحدوديت‌هاي كمتري برخورداراست؛ در اصلاح نباتات براي انتقال ژن‌ها بايد دو گياه همانند، با يكديگر تلفيق داده شوند؛ اما در بيوتكنولوژي مي‌توان براي نمونه صفت مقاومت به سرما را از درخت گردو و يا حتي باكتري مقاوم به سرما به گياه زراعي مورد نظر براي نمونه گندم منتقل كرد. باتوجه به آن‌كه روش‌هاي مورد استفاده درعلوم بيوتكنولوژي بسيار پيشرفته است بنابراين اين گرايش از رشته‌هاي فن‌آوري برتر به‌شمارمي‌آيد.
محصولات به‌دست آمده از دست‌كاري ژنتيك ممكن است مشكلات زيست محيطي خاصي نيز داشته باشند. در اين شيوه فرآيند توليد يك محصول به نژادي شده به مدت زمان بسيار كوتاه‌تري حدود 1تا 2سال نياز دارد.

علوم و تكنولوژي بذر

اهداف اين رشته انجام فرآيند‌هاي گوناگون پيش از كاشت بذر به منظور بالا بردن توانايي بذوردر مقابله با شرايط محيطي همانند نور، سرما، شوري، گرما و ... است. براي نمونه با توجه به ‌آن ‌كه بذر چغندر قند در زمان جوانه زني نسبت به شوري خاك بسيار حساس است بنابرابن مي‌توان از ماده‌ي شيميايي خاص به منظور افزايش مقاومت بذر چغندرقند به شوري استفاد كرد. از سويي دراين علم مباحثي مانند نگهداري ذخاير ژني گياهان زراعي، شرايط بهينه‌ي انبارداري بذرها، تكنيك‌هاي توليد بذر و گواهي آن مورد بررسي قرار مي‌گيرد

۱ نظر:

ناشناس گفت...

سلام و خسته نباشيد. من در حال تحقيق راجع به رشته بيوتكنولوژي گياهي جهت ادامه تحصيل در مقطع ارشد هستم. تنها جايي كه ديدم شايد خوب بتونه كمكم كنه شما بوديد. لطفا برام در مورد كيفيت اين رشته در اهواز به نسبت جاهاي ديگه و امكانات دانشگاه توضيح بدبد. از لطفتون ممنونم ايميل من اينه
s_moezi2002@yahoo.com